Hoe TNT zichzelf voor schut zet

Het is al jaren een probleem voor TNT, de poststukken lopen terug en daarmee ook de inkomsten voor TNT. Alleen TNT vergeet een heel groot probleem en dat is namelijk de groeiende markt van webshops. Hoe hier mee om te gaan is al jaren lang een grote vraag bij TNT, echter kan niemand bij TNT dit bedenken.

Poststukken

De post loopt al jaren met 10-12% per jaar terug, maar daar in tegen worden er ontzettend veel meer pakketten verstuurd dan eerst. Echter doordat de post weinig oplevert maar de groeiende vraag naar pakketten alleen maar meer word. TNT heeft daarom besloten om de postzegel duurder te maken, maar is dit wel de juiste manier? Ik denk het niet!

Wanneer TNT de post prijzen duurder maakt voor het beetje post dat er is, zullen er andere bedrijven zijn die hier slim op in gaan spelen. Ik noem bijvoorbeeld een Sandd post, welke niet met de prijzen omhoog gaat. Wat gaat hier gebeuren dat is namelijk dat er ongelovelijk veel mensen via Sandd gaan versturen.

Pakketten

Door dat de inkomsten van post steeds minder word en pakketten juist meer heeft TNT besloten om ook maar de pakket prijs te verhogen van 6,75 naar 6,95. HUH!? Zijn ze gek geworden? Ze gaan hun beste inkomsten bron duurder maken om de post te composeren? Vele webwinkels zijn deze pakketprijzen spuug zat en kiezen voor de concurrent. Waarom bijvoorbeeld geen DPD of DHL? Leveren ook met een track en trace code en leveren tegenwoordig door geheel Nederland.

Conclusie

TNT verkloot momenteel hun eigen bedrijfsvoering en op deze manier vrees ik dat er over 10 jaar alleen maar een museum van TNT over is van de gloerie tijden. Is dit wat TNT wilt? Ik denk het niet maar blijkbaar zit er niemand bij TNT die serieus nadenkt over de komst van webshops en hoe groot TNT daarmee kan worden in de toekomst.